- Вступ
- Український геймдев в період війни
- Портрет респондентів та основні кореляції
- Компанії та війна
- Зміна місця роботи
- Втрата роботи
- Заробітна плата
- Бонуси
- Резюме
Вступ
Велике зарплатне опитування щорічно проводиться рекрутинговою компанією Values Value та платформою InGame Job серед фахівців з розробки ігор у пострадянських країнах. Цього року опитування було орієнтоване лише на український ринок.
У нас було три тижні, щоб зібрати якнайбільше відповідей, і в результаті ми отримали 761 анкету. Це навіть більше ніж минулого року, якщо порівнювати з українським сегментом аудиторії. Анкети заповнювалися анонімно через форму Google.
Звіти за попередні роки можна переглянути на платформі InGame Job.
- Values Value допомагає студіям розробки ігор наймати окремих спеціалістів або цілі команди, налагоджувати HR-процеси та створювати бренд роботодавця.
- InGame Job – це онлайн-платформа з усіма вакансіями в ігровій індустрії.
Наші партнери: DevGAMM, GD BAY, Games Gathering.
Аналіз у цьому звіті ґрунтується на вибірці, що була отримана з відповідей активних користувачів, які виявили бажання пройти онлайн-опитування, і не вважається однозначним твердженням про стан ринку. Однак, згідно з досвідом компаній Values Value та InGame Job, отримана вибірка є максимально репрезентативною.
ЯК ЧИТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ГРАФІКИ:
N – кількість анкет.
N, % – відсоток від загальної кількості анкет у вибірці.
Q1 – перший квартиль заробітної плати в доларах США.
Median – медіанне значення заробітної плати в доларах США. Медіанне значення ділить вибірку на дві рівні частини: половина респондентів отримує зарплатню, меншу за медіану, а інша половина – більшу за медіану.
Медіана 2022 – медіанне значення заробітної плати на 2022 рік у доларах США.
Q3 – третій квартиль значення заробітної плати у доларах США.
% Δ – різниця між медіанними зарплатами 2021 та 2022 років у відсотках.
Український геймдев в період війни
За час війни багатьом фахівцям довелося залишити власні домівки і поїхати до інших областей країни або навіть за її межі. Чоловікам у віці18-60 заборонено залишати країну, тому багато хто з них влаштувався в західних регіонах. Жінки та деякі групи чоловіків, які можуть залишити Україну за сімейними обставинами чи станом здоров’я, поїхали до різних європейських країн.
На жаль, кількість охочих повернутися до України з часом зменшуватиметься. Чим довше триває війна, тим більше люди прив’язуються до місць свого, здавалося б, тимчасового проживання.
Більшість фахівців геймдеву мають намір жити та працювати в Україні. Це означає, що, порівняно із західними країнами, наша країна може запропонувати комфортне середовище для життя та роботи. Зараз багато говорять, що в Україні сильна банківська система, гнучка система оподаткування, більш зручна та швидка медицина, розвинена сфера послуг та краси, більш доступне житло та хороша інфраструктура у великих містах.
Поживши в Європі, починаєш цінувати все те, що маєш в Україні. Хочеться вірити, що після перемоги люди будуть вмотивовані на покращення в нашій країні й надалі, тим самим втримуючи наших фахівців та залучаючи інвестиції.
Портрет респондентів та основні кореляції
Що потрібно знати про особливості українського ринку розробки ігор?
- В Україні більшість фахівців співпрацюють із компаніями як b2b-підрядники, а не як наймані працівники.
- В Україні прийнято орієнтуватися на чисту місячну зарплату (без податків), а не на річну.
У 2022 році аудиторія нашого дослідження стала більш експертною та старшою.
— Фахівців якого рівня зараз найматимуть ігрові компанії України? Чи є шанс у джунів бути поміченими?
Зараз через війну на ринок вийшла велика кількість досвідчених кандидатів з різних причин: скорочення в студії, закриття компанії або звільнення через те, що компанія безпосередньо або опосередковано пов’язана з РФ. Звісно, таких фахівців наймуть більш охоче, ніж мідлів або джуніор-фахівців, тим більше, що часом вони готові йти на зниження зарплати, аби якнайшвидше закрити питання з працевлаштуванням. За моїми спостереженнями, мідл фахівців, як і раніше, готові наймати, адже в них потрібно вкладати менше ресурсів, ніж у “вирощування” джунів. Мідли часто вже мають необхідну базу, але при цьому їх ще можна “перевчити” під потреби компанії. Джуніорам справді стало ще важче знайти роботу. Вихід – ще більш наполегливо стукатись в компанії, як і раніше, фокусуватися на великі компанії, не оминати аутсорс студії, закочувати рукава і виконувати тестові, щоб показати свій потенціал.
До війни у компаніях пострадянського геймдева можна було легко знайти вакансію без потреби знання англійської мови. Війна природним чином відсікла російський та білоруський ринки, та навіть для українських кандидатів без англійської почався дефіцит вакансій. Без роботи опинилося чимало експертних спеціалістів, які через незнання мови перестали бути привабливими як професіонали. Це, звісно, спонукало багатьох зосередитися на покращенні своєї англійської і все частіше на співбесідах я чую про те, що фахівець активно її вчить.
На цьому слайді бачимо значне збільшення тих, хто перейшов на віддалений формат роботи з початку війни.
Також, на жаль, кількість безробітних збільшилась на 5,4%.
Мені здається, тенденція працювати віддалено розвиває співробітників: вчить планувати свій день, концентруватися на головному і внутрішньо налаштовуватися на роботу, оскільки офісне оточення стає недоступним. Для фахівців-початківців менше спокуси закидати питаннями свого ментора, коли він не сидить за сусіднім столом, і шукати відповіді на запитання самому. Головне, не витрачати на це занадто багато часу. Зазвичай, можна шукати інформацію самому 15-20 хвилин і якщо не вдається її знайти — просити про допомогу ментора.
Ряд фахівців відзначають, що вдома працювати продуктивніше і краще вдається дотримуватися балансу між роботою та сім’єю, що позитивно відзначається на профілактиці професійного вигорання.
Компанії та війна
Цей слайд руйнує відомий стереотип про українську розробку ігор як країну-аутсорсера. Це не так. Більше половини компаній-роботодавців респондентів цього дослідження видають власні ігри.
— Як війна вплинула на вибір компанії під час працевлаштування, що важливо для кандидатів зараз?
Якщо компанії-роботодавці надали своїм співробітникам належну допомогу та підтримку в момент початку повномасштабної війни: виплатили бонуси, вивезли команди та їхні сім’ї з небезпечних регіонів, допомогли знайти або сплатили оренду житла на новому місці, – лояльність кандидатів зростає в рази та шанси перехантити спеціаліста з такої компанії мінімальні. При розгляді вакансій кандидатам важливо, щоб студія була з України чи Європи без будь-яких зв’язків із РФ, далі за пріоритетами звертають увагу на цікавий проект (у кожного тут різні критерії зацікавлення), фінансову сторону питання та, звісно, віддалений формат роботи.
— Які основні тенденції у наймі фахівців виникли з війною?
Значно скоротилася кількість маркетингових вакансій. У нас в Values Value зазвичай навесні починався “бум” на User Acquisition та інші маркетингові позиції. Цього року такого не сталося і навряд чи відбудеться. Як і раніше, багатьом компаніям потрібні Game Designer-и широкого профілю, які і баланс порахують, і цікаві фічі придумають, і за необхідності зможуть навіть рівні зібрати. Затребуваними напрямками залишаються розробники, зокрема юнітисти, й до них приєдналися техартисти (знову ж таки, Senior рівня), бажано з технічним бекграундом, щоб і шейдер могли написати, і якусь із мов програмування знали.
Низка геймдев-фахівців приєдналася до ЗСУ і часто можна побачити, як команди відкривають збір на військові потреби колеги, що воює, або регулярно допомагають ЗСУ на рівні компанії. Нещодавно я навіть побачила в одній із вакансій наших замовників пункт про регулярну підтримку ЗСУ як перевагу співпраці з ними.
Дуже сумно та нестерпно бачити новини про загибель колег-розробників ігор та вносити до бази кандидатів інформацію, що фахівець загинув.
Багатьом українцям було важливо побачити офіційні антивоєнні заяви від своїх роботодавців.
В Україні існує величезна кількість компаній з російським корінням.
За моїми спостереженнями, серед рекрутерів правилом гарного тону вважається звертатися до українських фахівців українською в письмовому листуванні.
На повідомлення російською найчастіше надходить негативна реакція.
Багато кандидатів, які відповідали українською в листах, часто переходять в інтерв’ю на російську. Хочу зазначити, що в робочих комунікаціях багатьом поки що не так просто продемонструвати гарну розмовну українську, проте я вірю, що згодом ми до цього прийдемо і нам усім потрібен деякий час.
Net promoter score (NPS) – це метрика, яка використовується у програмах роботи з клієнтами. NPS вимірює лояльність клієнтів до компанії.
Ставлення працівників до своїх роботодавців покращилось у 2022 році. За останній рік показник NPS зріс у два рази.
Ми вважаємо, що причина у тому, що компанії активно підтримують співробітників під час війни.
Але подивіться, як по-іншому виглядатиме NPS, якщо розділити респондентів за їхніми роботодавцями за критерієм зв’язків із РФ.
Кандидатам під час пошуку роботи дуже важливо знати, що компанія цінує своїх людей та готова допомагати у критичних ситуаціях. Компанії це розуміють і прагнуть зробити системну підтримку своєю перевагою. Серед наших клієнтів були ті, хто виділяв окремим пунктом у списку своїх переваг та родзинок фінансову та морально-психологічну допомогу під час пандемії та війни.
Зміна місця роботи
Головні причини, через які співробітники хотіли б змінити роботу, загалом залишилися тими самими, що й минулого року.
Однак для багатьох респондентів тепер стало важливо, яке коріння має компанія (російське чи білоруське) і чи виступали їхні роботодавці з антивоєнними заявами. Багато хто називає причиною бажання змінити роботу те, що компанія не підтримала співробітників під час війни або не сформулювала чітку позицію щодо війни.
Втрата роботи
Загалом, під час війни жінки та чоловіки втрачали роботу в однакових пропорціях.
Цікаво, що серед тих, хто втратив роботу, більше фахівців вищої ланки.
Заробітна плата
Дуже цікаво, що у 2022 році медіанні зарплати фахівців стали значно вищими, ніж у 2021 році.
Перша причина полягає у тому, що українські компанії демонстрували зростання прибутку до війни.
Друга причина полягає в тому, що останні роки пандемії відкрили для українських фахівців віддалений формат роботи та можливість співпраці з міжнародними компаніями, в яких зарплати вищі за місцеві.
Незважаючи на війну 2022 року, медіанна зарплата фахівців зростає як на найвищому, так і на середньому рівні. Деякі зростають суттєво, наприклад: зарплати аналітиків, менеджерів з персоналу, програмістів, продюсерів, UA та спеціалістів з контролю якості.
Цього року ми попросили респондентів порівняти свої зарплати рік тому – у 2021 році, у січні 2022 року (за місяць до початку активних бойових дій) та на момент проведення опитування (у травні 2022 року). Цікаво, що медіанна зарплата спеціалістів старшої ланки у травні 2022 року зросла на 300 євро. У фахівців середньої ланки та молодших фахівців зарплати під час війни також були трохи вищими.
Цікаво, що середній додатковий прибуток у 2022 році знизився для всіх фахівців, крім експертів.
2022 року все більше українських фахівців стали оцінювати свої доходи як задовільні. Можливо, не лише через те, що зарплати зросли. Ймовірно, ситуація в країні призвела до того, що вони стали більше цінувати те, що мають.
Бонуси
Від початку війни кількість респондентів, що отримують бонуси, відчутно зменшилась. Але зверніть увагу, що на 10% більше респондентів тепер вказують на оплату понаднормових.
Основна інформація на цьому слайді – значне збільшення кількості роботодавців, які надають співробітникам страхування життя та здоров’я як бонус.
Резюме
Війна вплинула на український геймдев.
- 17% респондентів виїхали за кордон; 10% не планують повертатися до України, 24% ще не вирішили;
- 66% планують жити в Україні після закінчення війни;
- 78% працюють повністю віддалено, кількість віддалених працівників збільшилась на 58,4% з початку війни;
- 85% українських компаній продовжують працювати;
- лише 9% респондентів готові працювати з компаніями, що пов’язані п з РФ;
- 18,4% респондентів є волонтерами та допомагають армії та цивільному населенню;
- від початку війни 19,5% респондентів переходять або вже перейшли на українську мову в компанії, 47,2% змішують мови, 15,4% продовжують говорити російською, а решта ще до війни використовували в робочому спілкуванні лише українську;
- 15% змінили б роботу через відсутність чи погану підтримку співробітників під час війни;
- 10% чоловіків та 9% жінок втратили роботу з початку війни.
Загальні зміни та висновки стосовно 2022 року:
- аудиторія нашого опитування стала більш експертною та старшою;
- жінок в українській ігровій індустрії все ще менше ніж чоловіків, але їхня кількість зростає рік у рік – у 2022 році їх вже 37,2%;
- середній вік респондентів – 30 років;
- крім англійської мови, якою добре – на рівні upper-intermediate та вище – володіють понад 45% респондентів -, українські професіонали розмовляють німецькою (26%), польською (26%), французькою (14%) та іншими мовами;
- Більшість респондентів (73,5%) працюють у штаті компаній повний робочий день.
Все про гроші у 2022 році:
- Зарплати українських фахівців значно зросли – на $800 для фахівців вищої ланки та сеньйорів, $400 для фахівців середньої ланки та $210 для джуніорів.
- Фінансових бонусів у 2022 році компанії дають співробітникам набагато менше; виняток становить оплата овертаймів, їх почали виплачувати на 10% частіше.
- На 14% більше компаній стали пропонувати медичну страховку як бонус, у 2022 році;
- Майже кожен п’ятий респондент має додаткові джерела доходу.